Missie en visie
Onze primaire taak is het bieden van basisonderwijs. Daarnaast werken wij samen met kinderopvang Korein. Dit is onze partner in de school. Er vindt structureel overleg plaats met deze pedagogisch partner. Doel hiervan is het realiseren van gezamenlijke ambities en een doorgaande ontwikkelingslijn. Onze belofte is: één lijn voor de kinderen. Hiervoor is goede afstemming met ouders belangrijk.
Wij zorgen op school voor een stevige basis voor onze leerlingen. Dit doen we door de kernvakken: rekenen, taal en lezen in de ochtend aan te bieden. Hierbij streven wij er altijd naar om zo goed mogelijk aan te sluiten bij het leerniveau van de kinderen.
Middels ons curriculum IPC is het streven om kinderen zo effectief en betekenisvol mogelijk te laten leren, op basis van hoge verwachtingen. Leerlingen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken volop hun eigen talenten. Het is daarbij onmisbaar dat kinderen ook begrip leren hebben voor elkaar. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van andere mensen, dichtbij en ver weg. Leren over normen en waarden, waarde(n)vol is daarbij onmisbaar. Op deze manier zit burgerschap dan ook verweven in ons onderwijs.
De afgelopen vier jaar hebben we onze slogan veranderd van “Op zoek naar een grotere wereld” naar “Op reis in een grotere wereld”. Speerpunten tijdens onze vorige schoolplanperiode waren:
Thematisch werken/IPC
Wij vinden het belangrijk om kinderen te laten leren van en in het echte leven. We hebben met het team onze visie op leren gemaakt. Deze visie vormt de basis van ons onderwijs. Kinderen leren door te proberen, vallen, weer op te staan en door te zetten. We wisselen dit leren af: individueel, in kleine en grote groepen, samenwerken is hierbij van belang. Vanaf het schooljaar 2018-2019 gebruiken we het curriculum IPC (International Primary Curriculum) als grote kapstok bij ons leren. Kinderen leren hier kennis, vaardigheden en begrip. Alle vakgebieden komen hierbij aan bod, aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, natuur, muziek, kunstzinnige vorming, maatschappij, internationaal en ICT. Door telkens door een andere “bril” (vakgebied) naar het onderwerp/ thema te kijken leren kinderen vanuit alle kanten iets van een thema, waardoor er verbindingen worden gelegd in de hersenen. Dit zorgt ervoor dat het leren ook echt betekenis krijgt en beklijft. De leerwand wordt gebruikt als visueel middel om het leren, dus de groei, inzichtelijk te maken. Het bewust kiezen voor dit curriculum heeft ertoe geleid dat we in units zijn gaan samenwerken en het onderwijs nog meer af moeten stemmen. Dit hebben we vormgegeven in de volgende samenwerking: Korein en groep 1-2, groep 3-4-5 en groep 6-7-8.
Natuurlijk leren
We vinden het belangrijk om een professionele leergemeenschap te zijn, zowel voor de leerkrachten als voor de kinderen. Dat betekent dat we meer aansluiten bij waar kinderen en leerkrachten om vragen, dat verhoogt de betrokkenheid en autonomie op hun eigen leerproces. De visie op leren en IPC zoals hierboven beschreven, neemt hier een belangrijke plaats in. Door meer verantwoordelijkheid te geven, ontstaat er ruimte om eigen doelen te stellen en bereiken. Dit alles doen we met “de deuren open”, leerkrachten en kinderen zoeken elkaar op en werken samen. We begeleiden kinderen hierbij door steeds meer de coachende leerkracht te zijn, we geven feedback en reflecteren met elkaar met name op het proces. We gebruiken onder andere de leerkuil hierbij als visueel hulpmiddel. We maken zo inzichtelijk hoe leren werkt, dat het in stapjes gaat en dat het een proces is. Ook bij IPC komt dit terug; ik kan het nog niet, ik kan het een beetje, ik kan het steeds beter. Deze werkwijze nemen we ook mee in de basisvakken. We nemen kinderen mee in de doelen die wij of zij stellen en kijken dus ook samen waar we nu staan en hoe we kunnen groeien. Wat is de volgende stap?
We hebben hierbij Mijn Rapportfolio gekozen als middel om de groei van kinderen weer te geven, dit is ons nieuwe rapport dat we vanaf schooljaar 2022-2023 gebruiken. Ontwikkelen, groeien, leren betekent ook dat je trots mag zijn op jezelf, dit heeft ook een duidelijk plaats in ons rapport. Middels foto's maken kinderen zichtbaar waar ze trots op zijn. Vanaf groep 5 vullen de kinderen zelf ook een deel van het rapport in. Door kind gesprekken te voeren staan de kinderen zelf centraal en maken we ze meer eigenaar van hun eigen leerproces.
In je kracht
Het fundament van ons onderwijs is gestoeld op welbevinden en geluk. Een goed fundament zorgt voor een klimaat, waarin optimaal geleerd kan worden. Wanneer sta je als leerkracht in je kracht? Wat zien we dan? Wat doen we dan?
Door het creëren van formele en informele momenten, in combinatie met het werken in units, zijn leerkrachten meer met elkaar in gesprek.
Dit alles heeft geleid tot een werkplek waar mensen graag werken, waar oog is voor de mens en de professional en waar we ons steeds meer samen verantwoordelijk voelen.
Wat betekent dit dan voor de kinderen en ons onderwijs?
Onder aanvoering van een stuurgroep zijn we actief aan de slag gegaan met sociaal-emotionele ontwikkeling. De start van het schooljaar, de Gouden weken, onze sociaal-emotionele methode “Bikkeltraining”, ons anti-pestprotocol hebben allemaal een update gehad. Daar waar nodig vliegen we professionals in om ons daarbij te ondersteunen (o.a. weerbaarheid, thema-avonden etc.)
Imago
In een (klein) dorp waarin wij als Antonius de enige school zijn, lijkt het minder vanzelfsprekend om echt focus te leggen op imago. Toch hebben we hier de afgelopen jaren bewust aan gewerkt. Uit bovenstaande pijlers blijkt dat we ons echt zijn gaan onderscheiden.
Het is belangrijk om positiviteit en professionaliteit uit te stralen en goed te communiceren over wat ons zo bijzonder maakt. Wij doen ertoe en we zijn met z'n allen trots op wat we doen en hoe we het doen! Door dit bewust uit te stralen, zeker in combinatie met ons 100-jarig bestaan in 2019, hebben wij aan de gemeenschap laten zien waar we voor staan en hoe ons onderwijs er uitziet.
Ook na dit jubileumjaar zijn we actief blijven communiceren met onze gemeenschap, o.a. door te laten zien wat we doen, ouders en omgeving te betrekken bij ons onderwijs, de samenwerking te zoeken die verder gaat dan alleen onze nabije omgeving (zo zijn we Brainportschool geworden) evenals de nauwe samenwerking te zoeken met verenigingen en instanties in Asten-Heusden.
Voor al deze pijlers is de afgelopen jaren gewerkt met stuurgroepen/werkgroepen die, a.d.h.v. een opdracht, dit verder vorm hebben gegeven. Thematisch werken en In je kracht zit in de doorontwikkelfase, imago zit al in de borgingsfase.
Het “Op zoek naar een grotere wereld” is echt doorontwikkeld naar “Op reis in een grotere wereld”. Leerkrachten en leerlingen hebben hun rugzak verder kunnen vullen om deze grotere wereld ook echt in te kunnen gaan.
Zie hier ook het schoolplan: schoolplan 2024-2027